Nově jsme pro vás připravili e-shop na stavební řezivo. Možný osobní odběr nebo dovoz řeziva.

RESIK 2

Neohodnoceno

Model kategorie F3L(RES)

Konstrukce : Ivo Kulich

Rozpětí : 1975mm

Profil křídla: IK21N, IK21NK

Plocha křídla: 36,3dm2

 

Balení obsahuje
  • výřezy vyřezané laserem (trub, křídlo, výškovka, směrovka)
  • veškeré trubičky a tyčky k křídlu
  • kónická trubka připravená na trup v light verzi s vrtacím přípravkem z 3D tiskárny při montáži motýlka
  • stavební plán 1:1
  • výškovka je konstrukční vyříznutá z balsových dílů
  • směrovka je konstrukční vyříznutá z balsových dílů
  • křídlo je kombinace balsa, překližka a smrk
  • trubky na šachty na zátěž
5 178,80 Kč 4 280 Kč bez DPH

Postup stavby modelu od pana Libora Pechana - Fotoalbum

 

Resik 2 ERES - soutěžní speciál s universálním trupem.

Model Resík, nyní v nové generaci jako Resík 2, je určen pro soutěže v kategorii  F5L, a je výsledkem mistrovské práce modelářského konstruktéra a výborného pilota RC větroňů Iva Kulicha. První verze modelu byla popsána v RCrevue již v roce 2022. I tento soutěžní speciál vznikl ve spolupráci Ivo Kulicha  s firmou Starmodel. Na konečné podobě sériového modelu se kromě Iva Kulicha a výrobce Jirky Hvězdy podílel i zkušený modelář a konstruktér Jarda Brojír a dále také zkušený pilot větroňů a soutěžní matador Libor Pechan. Ten ověřoval konstrukci z hlediska stavebního i provozního.  Díky jejich spolupráci vznikl model, který zohledňuje maximální přesnost sestavení a zároveň nabízí jednoduchou a rychlou montáž. Konstrukce křídla si zachovala frézované náběžné a odtokové lišty a přesné laserové vypálení všech součástí a to jak křídel tak i nového universálního trupu.  Samozřejmostí jsou dnes i podložky pod profily, které zajišťují správné zkroucení jak centroplánů, tak uší křídla. Křídlo má dvoudílnou konstrukci s dvojitým lomením a zakončeno je běžnými oblouky. Aby bylo dosaženo co nejnižší hmotnosti při maximální pevnosti, konstrukce zahrnuje například uhlíkové tyčky v místě spojek křídel o průměru 5 mm a stabilizační tyčku o průměru 4 mm v zadní části profilu.

Nyní pár slov ke stavbě.

Nejprve jsem postavil nová křídla a to již na jaře roku 2024. Létal jsem s nimi na trupu Resíka první generace a byl jsem spokojen. Nevím jestli to bylo mojí větší pečlivostí při stavbě, nebo potahem z Oralightu, každopádně jsem nabyl dojmu, že křídla mají lepší vlastnosti než verze první potažená vliesem. I hmotnost křídel mi vyšla nižší. Snažil jsem se lépe hospodařit s lepidlem a více brousit při finálním dolaďování před potahem.  Pro zachování lehkosti a pevnosti konstrukce Ivo navrhl podobné křídlo, jako u první verze, s velkým počtem drobných dílů. Proto si vždy důkladně prostuduji plán a všechny díly předem vyloupu, začistím a dám do připravených krabiček. I když je to časově náročnější, při samotné stavbě se tato příprava vyplatí – nemusím pak hledat jednotlivé díly, když je potřebuji. Díky podložkám integrovaným v každém žebru, pomocné náběžné a odtokové liště můžeme křídlo stavět na rovné desce pokryté igelitem, a to bez podložení plánu. Práce pak rychle pokračuje, stačí dobře promyslet, co a kdy lepit. Osobně například lepím výkližky u posledních žeber až při spojování střední části křídla s uchem. Stavebnice také obsahuje šablony pro přesné nastavení sklonu krajových žeber, což stavbu značně usnadňuje. Obrázky, které jsem pořídil během procesu, přehledně ukazují jednotlivé kroky stavby. Zmínit musím také originální a již vyzkoušený profil křídla, který Ivo Kulich navrhl pod označením IK21N, s přechodem do profilu IK21NK2 na konci uší. Křídla mají rozpětí 1975 mm a celkovou plochu 36,3 dm².

Jestliže křídla jsou podobná první verzi, tak trup je naopak úplně jiný. Stavěl jsem jej až v září, kdy byla finální sériová verze stavebnice trupu. V té době už s ním úspěšně soutěžně létal Libor Pechan.  Jako nosník ocasních ploch je použita speciální kónická uhlíková trubka o obdélníkovém průřezu. Její horní hrana určuje osu trupu v návaznosti i na gondolu. Trup má demontovatelný centroplán, může tak posloužit pro více variant křídel. Stačí totiž vyměnit centroplán s příslušným profilem a můžeme použít jiná křídla. Další vynikající možností tohoto uspořádání je, že můžeme podle potřeb měnit úhel náběhu křídla a nastavit si je podle vlastních zvyklostí. Jde to snadno, pouhým vypodkládáním centroplánu. Další benefit tohoto uspořádání je snadnější přístup do trupu při montáži. A další nepřehlédnutelnou možností je použití různých ocasních ploch. Můžeme mít motýlkové ocasní plochy nebo klasiku kdy je výškovka před směrovkou a ovládání je klasické. Protože mám dobré zkušenosti s motýlkovými ocasními plochami, zvolil jsem toto uspořádání. Motýlek totiž lépe drží v utažené zatáčce, když kroužím ve stoupavém proudu a možná že má i menší indukovaný odpor. Postup stavby trupu je jednoduchou záležitostí. Jak je u firmy Starmodels zvykem plán obsahuje nejen bokorys, půdorys a řezy, ale také i 3D pohledy. Pro zkušenějšího modeláře není problém model postavit. Zbývá jen doplnit, že součástí stavebnice je i více variant přepážek pro použití různých mikroserv. Ve stavebnici jsou tak přepážky pro mikroserva Blue Bird BMS-101 a KST X06. Pokud použijeme něco jiného, tak lze přepážku snadno upravit. Přiložené obrázky nám dokumentují stavbu. Na co je dobré si dát pozor je  instalace motoru. Počítá se s motorem KAVAN PRO 2225-1600 nebo DUALSKY XM2225EG-23 (1600KV), já jsem použil KAVAN s malým 20A regulátorem téže značky. Vrtule je 8x4 a kužel DUALSKY. Motor vždy zkušebně naistaluji dokud není uzavřený trup. Tedy pokud je trup ve výstavbě tvořen jen bočnicemi. To proto abych měl jistotu, že se tam vejde a v případě poruchy půjde vyndat. Také přiletuji vodiče motoru přímo do regulátoru a tuto celou sestavu pak vyzkouším. V tuto chvíli také doladím umístění regulátoru. Pak pokračuji ve stavbě, motor je samozřejmě v tuto chvíli opět mimo trup. Po kompletním dolepení trupu vyzkouším ještě instalaci serv a rozmyslím si umístění přijímače a výškoměru. Následně pak trup obrosím a prolakuji lehce zředěným zaponovým nitrolakem. I trup resp. Jeho stavebnice je velmi precizně provedena, přepážky zapadají do otvorů v bočnicích, z balzové překližky, velmi přesně. Trup jde tedy v počáteční fázi sestavit na sucho a všechny spoje pouze zakápnout řídkým vteřinovým lepidlem.

Ocasní plochy jsou dalším dílem, který je třeba sestavit. Jsou balzové geodetické konstrukce s hliníkovými trubičkami, které se navlékají na uhlíkové tyčky, spojky zalepené do trupu. Pro tuto operaci, svrtání děr, výrobce připravil 3D šablonu, která přesně pasuje na konec uhlíkového nosníku ocasních ploch. Tentokrát jsem udělal změnu oproti minulým konstrukcím a rozhodl se, že ocasní plochy opatřím torzní pružinou a k ovládání kormidel použiji tenka ocelová lanka. Bylo to trochu laborování ale výsledem myslím stojí za to. Kormidla fungují naprosto bez vůlí, nemluvě o úspoře hmotnosti. Jako materiál pro torzní pružinu jsem použil kytarovou strunu H. Další změnou o proti stavebnici bylo odlehčení plných balzových kormidel.  Trochu více piplavé práce dalo vytvoření malinkých přechodů kormidlo trup. Ta jsou totiž pod úhlem a tak vzniká ve spodní části mezírka, tu jsem vylepil balzovou trojúhelníkovou lištou. Zdá se to snadné, ale pokud je tloušťka kormidla 3 – 4 mm tak to zas takové legrace není. Zvlášť když z trupu koukají 2mm uhlíkové tyčky na něž se kormidla nasazují. Ale snad se to povedlo.

Do obroušeného a nalakovaného trupu jsem pak nainstaloval serva, motor a přijímač. Propojil jsem kormidla se servy a bylo hotovo. Následně jsem trup potáhl bílým Oracoverem a kabinu, ta je držena magnetem (v originálu se používá přidržování tyčkou 0,8 mm). Kabina je ale modrá, to musí být. Alespoň na mých letadlech.

Doporučené vybavení modelu zahrnuje pětikanálový přijímač, který umožňuje přesné řízení brzdících klapek. Ačkoliv by se dalo vystačit i se čtyřkanálem přijímačem, pětikanálový systém nabízí větší flexibilitu a přesnost při programování serv, což je u soutěžního modelu klíčové. Pro ovládání brzdících klapek jsem použil dvě  mikroserva GO-6MG od firmy KAVAN. Motýlka obsluhují mikroserva KST X06, přijímač je JETI DUPLEX EX R5  a výškoměr – vypínač MAV Sense  AMS od KAVAN. Pohonnou jednotkou je elektromotor KAVAN PRO 2225-1600 s 20A regulátorem téže značky a sklopnou vrtulí 8x4 s kuželem Dualsky od firmy Hořejší. Pohonné baterie to je vždy kapitola sama pro sebe. Volím je podle toho jak by mělo vycházet těžiště a jak velké a hmotné by měly být. Po mnou zvolenou konfiguraci vyšly KAVAN LI-PO 400mAh/11,1V, tedy tříčlánek o hmotnosti 30gramů. V této konfiguraci jsem se s modelem dostal na hmotnost 452 gramů a těžiště bylo 81 mm od náběžné hrany.

První lety ukázaly, že vývoj modelové řady Resík se stále vylepšuje. Kroužení je stejně dobré jako u modelu Nowind, přičemž Resík 2  je rychlejší a lépe proniká proti větru. Je to dáno použitým profilem. Navíc křídla Resík 2 mají vytvořeny kapsy pro zátěž a tím je možné model v těžišti přivážit v případě že chceme létat rychleji, resp. za silnějšího větru. Lanové náhony fungují výborně řízení je skutečně bez vůlí a model lze velmi precizně vytrimovat. S letovými vlastnostmi jsem spokojen pouze musím ještě doprogramovat nastavení výchylek a mixů tak, aby mě model poslouchal jak jsem zvyklý.

Závěrem je dobré zmínit, že trup Universal se hodí pro křídla RESIK, RESIK2, NOWIND a STARCSOSS. Trup vychází s koncepce trupu modelu Starcross, ale montáž vybavení je mnohem jednodušší a trup je celkově méně náročný na stavbu. Navíc v mém případě vyšel i lehčí.

Výše zmíněné komponenty pro stavbu výkonného modelu kategorie F5L můžete pořídit na stránkách výrobce Starmodel a to https://www.star-pila.cz/letecke-modely/. Jen musíte definovat jaký trup, jaká křídla a jaké uspořádání ocasních ploch si budete přát.

Stavěl, zalétal, napsal a fotografoval

Ing. Vladislav Plichta – Turnov

MK Mnichovo Hradiště

Kód Kód: 2534
Kategorie: LETADLA